Використання елементів STEM освіти на уроках англійської мови.
STEM is a world of intellectual learning. In this new way of
thinking, our students learn through hands on experiences, not by memorization.
By integrating learning by practice into the daily classroom activities,
students are introduced to new ways to learn.
STEM activities encourage
experiential learning. The teacher should always ask as many open-ended
questions as he or she can, and should encourage students to ask open-ended
questions. Teaching students to think about bigger ideas or patterns is always
a challenge, but with open-ended questions, students learn to observe the world
around them. The benefit to these questions is that there is no wrong answer
and as such, students gain confidence in themselves.
No teacher has to restructure his or
her classroom to make it a STEM classroom. One of the best features about
STEM-based learning is that because it is so hands on and creative teachers can
easily incorporate it into most pre-established classroom routines.
STEM teaches children to figure out
new ways of doing things. Even in preschool classrooms, this happens daily as
students learn to play and interact with each other. As the teacher, the more
you observe student behavior in your classroom, especially how students
interact with the classroom world, the more great ideas you will get for
STEM-based lessons and activities.
STEM-освіта (абревіатура від англійських слів Science, Technology, Engineering, Math, що в перекладі означає наука, технології, інженерія та математика) – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять. Подібна система освіти вчить жити в реальному швидкозмінному світі, вміти реагувати на зміни, критично мислити і бути розвиненою творчою особистістю.
Сьогодні існує декілька варіантів цього терміну:
STEM = Science + Technology + Engineering + Mathematics (природничі науки, технологія, інжиніринг, математика).
STEAM = Science + Technology + Engineering + Arts + Mathematics (природничі науки, технологія, інжиніринг, мистецтво, математика).
STREAM = Science + Technology + Reading+wRiting + Engineering + Arts + Mathematics (природничі науки, технологія, читання + письмо, інжиніринг, мистецтво, математика).
Взяті окремо чотири предмети STEM визначаються таким чином:
Наука є вивченням природного світу, в тому числі законів природи, пов’язаних з фізикою, хімією, біологією, а також оперуванням або застосуванням фактів, принципів, концепцій, пов’язаних з цими дисциплінами.
Технологія включає в себе всю систему людей і організацій, знань, процесів і пристроїв, які входять до створення та функціонування технологічних артефактів, а також самі артефакти, тобто продукти технологічної діяльності.
Інжиніринг є сукупністю знань про дизайн та створення продуктів і способу вирішення проблеми. Інжиніринг використовує поняття науки та математики, а також технологічні процедури та інструменти.
Математика вивчає закономірності і взаємозв’язки між величинами, цифрами та формами. Математика включає теоретичну математику і прикладну математику.
Раннє залучення учнів в STEM може підтримати не лише розвиток креативного мислення та формування компетентності дослідника, а й сприяти кращій соціалізації особистості, тому що розвиває такі навички, як:
– Співробітництво. Іноді плідна співпраця з товаришами по команді може бути складнішим завданням, ніж фактичне завдання, що стоїть перед командою. Для досягнення інноваційних результатів і вирішення складних завдань, в команді мають працювати особистості з різним науковим і технічним бекграундом. Маленькі, міждисциплінарні команди вимагають співробітництва, взаємодопомоги і швидкого мислення, щоб досягти прогресу в кінці проекту.
– Комунікативність. Незалежно від посадового положення, саме тактовне спілкування, а не тиранія в команді, може сприяти продуктивній спільній роботі і зміцненню авторитету керівництва. Навчання в області STEM надає широкі можливості для спілкування «один на один» і «один-до-багатьох».
– Творчість. Творчість та інновації йдуть пліч-о-пліч. «Креатив» може вдихнути нове життя у будь-який науковий і технологічний проект, показати його ще не розкриті можливості. Більш того, ті, хто здатний вийти за межі технічних навичок і мислити нестандартно, можуть винаходити щось абсолютно нове в багатьох інших областях життєдіяльності людини.
Впровадження в навчально-виховний процес методичних рішень STEM-освіти дозволить сформувати в учнів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця:
- уміння побачити проблему;
- уміння побачити в проблемі якомога більше можливих сторін і зв’язків;
- уміння сформулювати дослідницьке запитання і шляхи його вирішення;
- гнучкість як уміння зрозуміти нову точку зору і стійкість у відстоюванні своєї позиції;
- оригінальність, відхід від шаблону;
- здатність до перегруповування ідей та зв’язків;
- здатність до абстрагування або аналізу;
- здатність до конкретизації або синтезу;
- відчуття гармонії в організації ідеї.
Сьогодні STEM-підходи реалізуються в багатьох українських школах. Позашкільна STEM-освіта в державі – це й різноманітні олімпіади, і діяльність Малої академії наук, інших закладів позашкілля, і різноманітні конкурси і заходи: Intel Techno Ukraine; Intel Eco Ukraine; Фестиваль науки Sikorsky Challenge; наукові пікніки, хакатони і багато іншого.
The Game of
What?
Open ended
questions encourage STEM learning. Make a "Game of What"
poster to display in your classroom setting. The poster should contain all of
the questions below.
·
What did you
see happen?
·
What did you
try?
·
What things
do you notice about ___?
- What has changed now?
- What do you think caused ___?
- What do you think ___ might do?
- What might happen if we ___?
- What did you learn?
Use at least two of these questions
daily and teach students to ask these questions of each other!
You'll be amazed at how much they learn!
You'll be amazed at how much they learn!
Science
Activity
Science involves
·
Observation
of natural surroundings
·
Using fine
motor skills
·
Using gross
motor skills
·
Learning
about healthy diet, exercise and eating
Our first game is entitled “What’s
on My Plate?" and has a STEM science focus.
Give each student a white, dinner-sized
paper plate and a small white dessert plate. Have a brief class conversation,
asking what are “Everyday Foods," such as milk, bread, fruit and cheese
and what are “Sometimes Foods," such as ice cream, cake or chips.
Ask what students like to eat for
breakfast or as a special snack. Have students draw a plate of “Everyday
food" on their dinner plates using crayons. Have students draw a picture
of their special snack food on their dessert plates. Display plates on a dinner
table themed bulletin board to remind students about nutrition habits.
·
Engineering
Activity
Here are some ideas on how to teach
engineering in the primary grades:
·
Block towers
·
Car ramps
built from blocks
·
Tinker Toys
and Lincoln Logs
·
Pillow forts
·
Tents for
camping indoors
Play a STEM engineering game
centered on ramps. Line your students up in pairs of two and take them for a
walk around the school. Ask them to look for places where there are stairs and
where there are ramps.
Come back to the classroom and show
them a rolling cart or chair. Ask the students what they would have to do to
take this chair up a set of stairs. Ask what they would have to do to take this
chair on a ramp. Then, give each pair of students a bag of blocks and a small
toy car. Have them build a ramp out of the blocks that the toy car can roll
down.
·
Technology
Activity
Some of the technology young
students can learn about is...
·
Tooth
brushing
·
Phone
dialing
·
Touch games
on a leap pad or tablet
·
Simple
coding games
·
Sing-alongs
with DVDs
Try a technology-based application
centered on dinosaurs and coding.
Daisy the Dinosaur is an early coding app designed for iPads. By dragging and dropping simple
directions, such as “jump," “spin," “repeat five" and so on,
students can make the tiny dinosaur move across the screen. Once they learn the
control board, they can make her do all sorts of tricks. The free app is a
great early introduction to coding technology for students.
Коментарі